- Brancheverenigingen BOVAG en RAI verwachten dat er in 2024 in totaal 360.000 nieuwe personenauto’s zullen worden geregistreerd. Dat is vrijwel gelijk aan dit jaar.
- Dat het aantal nieuwe auto’s volgend jaar naar verwachting gelijk blijft, wijst er volgens BOVAG en RAI op dat de grootste afleveringsproblemen achter de rug zijn.
- Toch blijft het aantal nieuwe personenwagens nog wel achter bij het langjarig gemiddelde van ruim 400.000 auto’s per jaar.
- Lees ook: Autoverkopen stijgen opnieuw in september – Tesla Model Y met afstand populairste auto
Brancheverenigingen BOVAG en RAI verwachten dat volgend jaar in totaal 360.000 nieuwe personenauto’s zullen worden geregistreerd. Dat is vrijwel gelijk aan dit jaar.
Dit jaar zal het totale aantal nieuwe personenauto’s naar verwachting eindigen op 357.000. Een groot deel van de registraties in 2023 bestond uit naleveringen van orders uit 2022.
Dat het aantal nieuwe auto’s volgend jaar naar verwachting gelijk blijft, wijst er volgens BOVAG en RAI op dat de grootste afleveringsproblemen achter de rug zijn en dat de markt zich stabiliseert.
Toch blijft het aantal nieuwe personenwagens nog wel achter bij het langjarig gemiddelde van ruim 400.000 auto’s per jaar. BOVAG en RAI vinden dit zorgwekkend omdat juist de nieuwverkoop, mede door het aandeel elektrische auto’s, in grote mate bijdraagt aan het vergroenen van het wagenpark en het halen van de collectieve klimaatambities.
Prijzen nieuwe auto's zitten in de lift
Een oorzaak van dit het achterblijven van de verkoopcijfers op het gemiddelde, kan de alsmaar stijgende prijs voor een nieuwe auto zijn. Vorig jaar kwam de gemiddelde prijs voor een vierwieler uit op 42.708 euro. Dat is ruim 2.000 euro meer dan een jaar eerder en ruim 4.000 euro meer dan in 2020.
De prijzen van volledig elektrische auto's lagen vorig jaar nog ongeveer 10.000 euro boven dit gemiddelde. Dit jaar zou daar een dalende trend in zichtbaar kunnen zijn door de prijsoorlog die Tesla begin dit jaar is gestart.
De achterblijvende nieuwverkoop heeft ook zijn uitwerking op de prijzen op de occasionmarkt. Door een lagere aanvoer van nieuwe occasions liggen de prijzen ook hoger dan voorgaande jaren, al is daar sinds dit jaar wel een duidelijke daling in te zien.
Het probleem wordt verergerd door een mismatch in het budget van de consument en de gemiddelde prijs. Onderzoek van Gaspedaal en AutoTrack wijst uit dat hier nog een gat van meer dan 25 procent tussen zit.